Thursday, April 17, 2008

Paul Put bekent

Paul Put bekent na drie jaar stilzwijgen twee wedstrijden te hebben vervalst in opdracht van de Chinese zakenman Zheyun Ye. Dat verklaarde de gewezen Lierse-trainer gisteravond in een uitgebreid interview op de regionale zender ATV. Ook Kris Masson, advocaat van Put, was bij het gesprek aanwezig.

De omgekochte wedstrijden dateren van het seizoen 2004-2005. Het ging om twee uitduels, bij Standard (4-1) en RC Genk (3-0). "Beide keren heb ik de spelers gevraagd de match te verliezen in ruil voor een omkooppremie", zegt Put, die ook de verdachte wedstrijd tegen La Louvière (7-0) in herinnering bracht. "Toen was er ons vooraf gezegd dat we met 7-0 zouden winnen. Het is zo uitgekomen."

De 'samenwerking' tussen Put en Zheyun Ye stopte abrupt na een 1-1 gelijkspel tegen Anderlecht. "Hij was razend omdat hij op een overwinning van Anderlecht had gegokt", aldus Put. "Ik kreeg een pistool tegen mijn hoofd, mijn dochtertje werd bedreigd. Ik ontving ook telefoontjes van de Italiaanse maffia, de Joegoslavische... Ik kan u verzekeren, dan denk je eens goed na."

Paul Put werd voor zijn aandeel in de omkoopzaak in eerste aanleg levenslang geschorst. In beroep werd die straf teruggeschroefd tot drie jaar. (

----------------
Now playing: Tatu - Robot
via FoxyTunes

No comments: